Kan vi hjelpe deg? Ring oss på 94 15 52 07

8 grunner til hjemmeside

Driver du eget firma i dag, og har valgt å ikke ha hjemmeside? Si at du er lokal snekker, maler, regnskapsfører, hundepasser eller driver et vaskefirma.

Hvordan skal kundene finne deg?

Her har vi samlet 8 grunner til at din bedrift bør ha en hjemmeside:

#1 -Relasjon med kunder

Dette er kanskje den viktigste grunnen. Når man driver en bedrift ønsker man å bygge en positiv relasjon med kunden, og din hjemmeside er den perfekte plattformen for dette. Her får du presentert din bedrift og dine tjenester, du kan oppfordre til toveiskommunikasjon ved å ha chattetjeneste som aktiveres når du har mulighet til å svare, la kundene melde seg på nyhetsbrev, eller vise til dine sosiale kanaler, som Facebook eller Instagram.

#2 -Tilgjengelighet

Det er viktig at nye og gamle kunder har en plattform hvor de kan nå deg og innhente informasjon på sine premisser. Nettsider er tilgjengelige hele døgnet. Det vil si at kundene dine kan finne nyttig og relevant informasjon når det måtte passe de og ikke kun innen åpningstidene dine. Dersom de fortsatt lurer på noe, kan de enkelt sende en forespørsel via et lett tilgjengelig kontaktskjema hele døgnet.

#3 – Praktisk

Hva er enklest? Å reise rundt, fra sted til sted, for å kanskje finne det du er ute etter? Eller å sitte hjemme og søke etter produkter eller firma via en søkemotor? Svaret sier seg selv, og de som lykkes er ofte de som har en hjemmeside som kan være et visningsrom og utstille produkter/tjenester, så vel som bedriften, og de ansatte. Det gjør at kundene enkelt kan finne fram til adresse, telefonnummer, og kontaktdata. Med et kontaktskjema gjør du det enkelt for kunden å sende en forespørsel og ta kontakt, da det for mange er høy terskel for å ringe.

#4 – Informasjon

Det fine med en egen hjemmeside er at du selv kan bestemme hva og hvor mye informasjon som skal ligge der. Vi har allerede nevnt informasjon om produkter og tjenester, om bedriften og kontaktinformasjon. Her kan du ha kundereferanser, informasjon om ansatte og bedriftens verdier, og hvordan bedriften best kan løse kundens problemer eller utfordringer. Det kan være lurt å ha priser og produktark tilgjengelig, om du ikke ønsker alle, så for spesielt utvalgte produkter/tjenester.

#5 – Tillit

En hjemmeside er en super plattform for å vekke tillit og bygge troverdighet hos nye og gamle kunder.  Her har du mulighet til å fortelle dine potensielle kunder hvorfor de burde stole på deg og din bedrift. Du kan også bygge opp om dette ved å publisere tilbakemeldinger og positiv omtale fra fornøyde kunder (avtal med de på forhånd). Du kan illustrere mye bra om deg selv, men potensielle kunder leter ofte etter tidligere erfaringer, og tidligere kunders opplevelser vekker tillit og støtter oppunder dine påstander.

#6 – Kontroll

En hjemmeside er en plattform du eier og kontrollerer, i motsetning til sosiale medier eller andre katalogtjenester hvor du er avhengig av en tredjepart. Når du er avhengig av en tredjepart har du ingen kontroll over dennes handlinger, og endringer i plattformen kan plutselig føre til at du mister mulighet til å kommunisere med dine kunder, eller mister verdifull kundedata. Med egen nettside er det du som bestemmer form og innhold.

#7 – Markedsføring

Det er til det forrige punktet verdt å merke seg at det også er meget viktig å være tilsted på sosiale medier, vel og merke hvis det er der kundene er. Det er utrolig viktig med en strategi på digitale medier, også sosiale medier. Men det viktige er å vite hvor kundene dine befinner seg. Hvis de er på sosiale medier, så bør du også det. Dette vil vi omhandle i en annen artikkel. Det fins mange muligheter, og en god markedsføringsstrategi på nett kan være suksess for merkevarebygging og salg/omsetning.

Din hjemmeside er selve ankeret for det meste av markedet på internett. All trafikken fra andre medier bør lede inn til en god hjemmeside.

#8 – Omsetning

Et annet viktig punkt for hvorfor du bør ha hjemmeside, er jo fordi hvis du ikke har salg og omsetning, så har ikke bedriften livets rett. Ved å være synlig på nett vil du få flere kunder, og med flere kunder får du mere salg. Og til syvende og sist er jo det egentlig det eneste viktig – en positiv bunnlinje.

Hvis du for eksempel oppretter en nettbutikk som en tilleggskanal, øker du kundegrunnlaget og nedslagsfeltet ditt og gjør det enda lettere for kundene dine å kjøpe varene dine.

Date: August 6, 2018

Topics: hjemmesideinternettkommunikasjonmarkedsføringmarkedskommunikasjonSocial media

  • Ring vårt team direkte for et råd

    94 15 52 07