Kan vi hjelpe deg? Ring oss på 94 15 52 07

Hvordan gå fra Idè til App?

Ja vel.. Du har en idè til en app? Hva gjør du så?

Mange kommer stadig opp med nye ideer til apper. Noen ganger fordi de trenger en app til å løse en hverdagsutfordring, og andre ganger fordi de ser at det mangler adekvate løsninger i appjungelen. For en bedrift kan det være en forretningsavgjørelse som en markedsaktivitet eller for å forenkle en prosess.

De fleste ideer blir forkastet, rett og slett fordi man er litt usikker rundt hva man bør gjøre videre for å utvikle appen og få den ut på markedet. Og, når den er på markedet, hva gjør man så for at den skal bli oppdaget og lastet ned av tusener slik at man kan tjene litt penger på den?

Denne artikkelen tar for seg 9 punkter som kan hjelpe deg i din vei når du har en god idè til app.

#1 – Hvor dedikert er du?

Å utvikle og lansere en app er så mye mer enn bare en morsom idè og fritidssyssel, det er faktisk en forretningsidè og bør bli behandlet deretter. Det bør tas ytterst seriøst, og man må dedikere tid, penger og ressurser for å komme seg helt i mål. Så det første du må finne ut av er hvor dedikert er du til dette prosjektet?

Starte en app kan føre til store økonomiske belønninger, men kan også føre til et økonomisk tap. Det første du bør gjøre er å avklare følgende spørsmål for å finne ut av hvor dedikert du egentlig er:

Hvor mye penger er du villig til å bruke?

Hvor mye tid er du villig til å bruke?

Har du råd til å tape investeringen?

#2 – USP – Unique selling proposition

Det er mange millioner apper allerede i bruk, så du må definere hva som gjør at din app skiller seg fra de andre. Den trenger ikke nødvendigvis være bedre, morsommere, smartere, eller være den første i sitt slag, men den bør ha noen egenskaper som skiller den fra de andre som allerede er der. I denne fasen bør du stille deg selv følgende spørsmål:

Hva ønsker brukerne fra en slik app?

Dekker min app disse behovene?

Er det noen konkurrerende apper som dekker disse behovene?

Hva skiller min app fra konkurrentene sine?

#3 – Lag en forretningsplan

Du har allerede stadfestet at det å starte en app er en forretningsidè, og alle forretningsideer har en forretningsplan. Denne planen bør inneholde informasjon om følgende:

Din app

Konkurrenters app

Konkurrentene

Kundeanalyse

Medieanalyse

Budsjett

Samarbeidspartnere

Tidsplan

#4 – Ta informasjonen fra din forretningsplan og lage en SWOT-analyse

En swot-analyse er en analyse av dine Styrker, Weaknesses (Svakheter), Opportunities (Muligheter) og Threats (Trusler). Dette er et ypperlig verktøy for å se hvilke punkter du bør se nærmere på, og hvilke styrker du kan bygge videre på.

#5 -Lag en design mockup

https://moqups.com

Det høres kanskje banalt ut, men det å skrive ned og lage en oversikt over appen og dens innhold er viktig, og kanskje noe av det vanskeligste man gjør. Det er èn ting å tenke på appen, og i grove trekk hva den skal inneholde. Du kan velge om du vil tegne ned på papir eller bruke Photoshop, men jeg vil også anbefale deg å laste ned og bruke noen av de mange mockup programmene på nettet. De har ofte en gratis prøveperiode og dette gir deg god tid til å se for deg hvordan denne appen skal se ut i praksis. Da kan du få litt mer oversikt over hva som fungerer og ikke, og gir deg et bedre oversiktsbilde av idèen din.

En annen fordel ved mockup, er at du får med deg detaljer og egenskaper, noe som gjør det enklere når du skal over i neste fase.

#6 – Lage en prototype 

Det er i denne fasen du begynner å kontakte utviklere for å få kontakt og lage en prototype. En prototype er en app som ser ut som din app, men som enda ikke har alle egenskaper og innhold slik at den kun er for å vise fram og ikke bruke. Når du lager en prototype får du noe å vise potensielle samarbeidspartnere, men kan også spare deg for måneder med arbeid og mye penger fordi du reduserer muligheten for feil, og også får en utvikler med deg fra starten som kan dele din visjon med appen. Det gir deg en mulighet til å tidlig definere egenskaper, innhold, navigasjonselementer, og kn luke bort ting du allerede nå ser at ikke innehar den funksjonaliteten som du ønsker i appen.

Det er også mye enklere å skaffe seg engasjement hos eventuelle investorer dersom du har noe spesifikt å vise til.

#7- Få med deg andre samarbeidspartnere.

Det er fordeler ved å ha med seg andre samarbeidspartnere på laget. Alle kan ikke vite alt om alt, derfor kan det være lurt å knytte til seg noen med annen kunnskap og erfaring enn seg selv, for eksempel innen markedsføring, økonomi, prosjektledelse, salg, utvikling etc.

#8 – Få finansiering

Det er viktig å være realistisk når man planlegger produksjon av en app. Det er ikke uvanlig at en enkel app koster fra kr. 100.000,- og oppover, og at avanserte apper kan koste flere hundre tusener. Du må også beregne at minst 10% av kostnadene skal dekke markedsføring. I tillegg bør du ta med i beregningen kostnader knyttet til lansering, lønn, administrasjon, tekniske hjelpemidler etc.

Det er mange måter å få finansiering på, man kan enten få med en, eller flere, investorer på laget, eller man kan forsøke seg på crowdfunding.

#9 – Lag appen

Nå er det bare å sette i gang med produksjon av appen.

Lykke til.

Date: February 25, 2019

Topics: Androidandroid apperapperiphoneIphoneappsmarkedsføringmarkedskommunikasjonmobil applikasjonermobilappsmobile

  • Ring vårt team direkte for et råd

    94 15 52 07