Kan vi hjelpe deg? Ring oss på 94 15 52 07

Netthandel – Hvordan komme i gang?

Det er på nettet du bør være. Mange bedrifter ser dette og flytter handelen sin over til nett. Netthandel er viktig. Nordmenn handler mer og mer på nett, og tallet er stigende. Internasjonale bedrifter tar en større bit av kaken for hver dag som går.

Norske bedrifter hvor er dere? Kom dere på nett?

I denne artikkelen får du noen tips til hva du må tenke på før du etablerer en nettbutikk.

#1 – Idè

Det er viktig at du har en klar og tydelig idè og har planlagt alle aspekter rundt din nettbutikk når du nå vurderer netthandel. Det viktigste er selvfølgelig hva du skal selge. Du må ha en oversikt over hvilke produkter du skal selge, og om og hvorfor det er et marked for disse produktene. I tillegg må du vite om det er noen andre som selger de samme produktene, eller liknende produkter. I netthandel, som i all annen markedsføring: Du bør vite så mye som mulig om dine konkurrenter. Hvem er de? Hva selger de? Hvordan selger de?

Det neste du må vite er hvem som skal kjøpe dine produkter og hvorfor de vil kjøpe dine produkter. Det er også her viktig å vite så mye som mulig om dine potensielle kunder.

Hvem, hva, hvordan og hvorfor er det du analyserer. Både når du analyserer konkurrenter eller målgruppe. Ja, faktisk også når du analyserer deg selv.

Tenk også igjennom hva firmaet og nettsiden skal hete, hvordan det kan passe inn med virksomheten din og hvordan du best kan markedsføre dette. 

#2 – Forretningsmodell

Dersom du har gått igjennom punkt 1 grundig, er du allerede godt på vei. Nå må du utarbeide en forretningsmodell. Det er en omfattende beskrivelse av nettbutikken din og markedet du skal operere i, hvordan du skal få kunder og hvordan du skal skape et overskudd og tjene på butikken din. Når dette er gjort, formaliserer du og setter dette i system. Det vil si at du utarbeider en forretningsplan. Denne planen vil hjelpe deg i arbeidet, og fungere som et styringsdokument.

#3 – Ressurser

Det koster penger å starte opp et nytt konsept som netthandel, og det er viktig at du har oversikt over dine ressurser. Når det er sagt er det også lurt å fordele ressursene dine riktig. Pass på at du har råd til å bygge opp et varelager (hvis du trenger det). Sett av litt til markedsføring, og forsikre deg om at du har nok til å fokusere litt på design av siden også. Når det er gjort er det også viktig å sette av litt til drift.

Det hjelper ikke å ha brukt mye penger på markedsføring hvis du ikke har varer å sende ut. Det hjelper ikke å ha brukt mye penger på plattform hvis du ikke har en bra design.

Lag et realistisk budsjett og følg det.

Den klassiske feilen mange gjør i denne fasen er å undervurdere kostnadene og ha en for positiv forventning til inntekt. Det tar tid å komme i gang og tjene penger, og utgiftene blir ofte større enn man tror.

#4 – Frakt

Husk også på at frakt kan spise mye av inntektene når man driver netthandel. Fri frakt, eller feilberegning av frakt kan koste deg masse.

Hvis du inkluderer frakt i vareprisen kan du risikere at produktene fremstår som dyrere enn konkurrentenes. Feilberegning av frakt og fraktkostnader kan påføre et tap eller tap av kunder, så her gjelder det å være nøye.   

Tenk også nøye igjennom hvordan levering skal foregå. Ofte kan leveringen være avgjørende for kunden og for kundeopplevelsen.

Ved netthandel kan det være en idè å la kundene selv bestemme fraktalternativ, for eksempel hjemmelevering eller post. Det kan være lurt å sammenlikne de forskjellige fraktløsningene og pris på disse, kontra verdien av en positiv brukeropplevelse.

#5 – Tid

Mange bruker for lang tid fra de har bestemt seg og til de lanserer nettbutikken. I den digitale verdenen skjer alt veldig fort. Mens du spikker fliser så har allerede noen andre lansert en konkurrerende butikk med de samme varene til de samme kundene.

Du trenger ikke vente på at designen skal bli helt perfekt ned til den minste detalj eller at alle produktene er lagt inn.

Jobb raskt, ta avgjørelser raskt og sett i gang raskt så kan du ta alt det andre underveis.

Det tar uansett tid å bygge seg opp så du kan justere og redigere underveis. Alt trenger ikke være helt perfekt (i dine kritiske øyne)

#6 – Nettbutikkløsning

Velg den nettløsningen som passer best for deg og din butikk. Ønsker du å sette den opp selv i henhold til faste rammer? I så fall kan du velge de som lar deg velge mal og laste opp logo og bilder.

Du kan også skreddersy nettbutikk, eller velge for eksempel WordPress eller Magento.

Les mer om Woo-Commerce via WordPress her.

Les mer om Magento her.

Mulighetene er mange. Du bør tenke over hvor stort budsjettet ditt er, hvor teknisk du er og hvor mye tid du ønsker å bruke. Det er fordeler og ulemper ved alle løsninger.

I neste artikkel kommer vi til å se mer på de forskjellige løsningene og fordeler og ulemper med disse.

#7 – Betalingsløsninger        

Dette er også noe du bør sette deg godt inn i. Hvordan ønsker du at kundene skal betale for dine produkter. Det er et hav av muligheter der ute. Kort, Vipps, faktura, delbetaling etc. Du må finne den løsningen som passer for deg og dine kunder, og hvor brukskostnader passer for ditt budsjett.

En senere artikkel vil også omhandle dette punktet. Her er det mye å ta av.

#8 – Design

Det er viktig at du lager en fin og innbydende design og at siden din ser profesjonell ut. Det er viktig med gode bilder slik at produktene er innbydende og frister til handel. Siden må være oversiktelig og ikke rotete og all informasjonen må komme frem. Tenk litt på fargekombinasjoner og hva de forskjellige fargene symboliserer også, og hvordan fargene passer inn med din logo og ditt uttrykk.

#9 – Språk

Tekst og tekstinnhold er meget viktig. Ordbruken må være riktig i henhold til SEO, altså resultater på søkemotorer, men også fordi kunden din skal finne fram i butikken. Produkter og produktbeskrivelser er viktig. Skriv gode, korte og selgende tekst på alle produktene dine. Velg deg ut ca 5 søkeord som du mener er viktige for din nettbutikk og drei teksten rundt disse ordene. Vær også nøye med at kunden enkelt kan finne viktig informasjon: hvor er dere? Hvordan kan dere kontaktes? Informasjon om frakt, kjøp, levering og retur må være enkelt å finne.

#10 – Synlighet

Markedsføring av siden din er noe av det viktigste du gjør. Det hjelper ikke med fin nettbutikk, bra produkter og bra priser hvis folk ikke finner siden din. For en vellykket netthandel må du forsikre deg om at den kan finnes på søkemotorer. Det er viktig å jobbe aktivt med SEO. Google står for over halvparten av all nettrafikk, så det er viktig å være på søkelistene.

Vurder betalt annonsering på nett, Google Adwords og sosiale medier.

#11 – Tålmodighet

Være tålmodig, det kan ta tid å bygge opp en vellykket nettbutikk. Jobb jevnt og trutt, og ha strategien klar. Mange av tiltakene dine (spesielt SEO) kan det noen ganger ta tid før resultatene blir merkbare.

Forsikre deg om at du har ressurser til å vente.

Denne artikkelen vil være en del av en serie her hos Din Markedsfører. I løpet av mai vil vi fortsette artikkelserien og kommer også til å kjøre knalltilbud på et begrenset antall webshop-produksjoner.

Vi kan produsere WordPress, Magento eller skreddersy. Dersom du ønsker å være først ute med å få dette tilbudet ta kontakt med oss via kontaktskjema og du vil være blant de første som får tilbudet.

Date: April 23, 2019

Topics: GoogleinternettmagentonettbutikknetthandelnettshopSEOwebshopwordpress

  • Ring vårt team direkte for et råd

    94 15 52 07